Moda je mnogo više od jednostavnog odijevanja; ona je izraz identiteta, kreativnosti i društvenih vrijednosti. U to smo se uvjerili posjetivši nepretencioznu izložbu u Sloboštini, u ulici V. Varičeka 8, pod nazivom: Zašto spora moda? U svijetu gdje brza moda često dominira, naglasak na održivosti postaje neizbježan imperativ. U srcu su ove revolucije kreativci poput Vedrane Jurišinac, Nike Vrbice i Ivone Gray, čiji brendovi Dada i Dunda, Salicula i Darkona, postavljaju nove standarde u modnoj industriji. Njihova posvećenost očuvanju tradicije, umjetničkoj inovaciji i odgovornosti prema okolišu transformira modnu scenu i potiče na razmišljanje o načinima na koje se može podržati održiva moda dok se izražava svoj jedinstveni stil. Ovaj članak istražuje dubinu i širinu održive mode preko inspirativnih brendova i njihovih vizionara.
Slavonskobrodska dizajnerica Vedrana Jurišinac, poznatija kao Dada i Dunda, osvaja modnu scenu svojim revolucionarnim pristupom koji čuva tradiciju i baštinu. Inspirirana vrijednim rukama naših baka i prabaka, Jurišinac ističe: „Sama ideja brenda bila je da se ne zaboravi sve ono što su one izrađivale.” Njezin brend postaje čuvaricom tradicije potičući odgovornost prema okolišu i etičkom poslovanju, dok staro postaje novo.
Salicula, pod vodstvom mlade umjetnice Nike Vrbice, predstavlja spoj umjetnosti i mode. Većina radova Salicula dizajna izrađena je od sakupljenih second-hand materijala i odjeće, s tezom da unikatna odjeća dobije na umjetničkoj vrijednosti. Vrbica naglašava važnost pronalaženja mjesta za odjeću u muzeju, umjesto da završi u smeću.
Brend Darkona koji predvodi kreativni um Ivone Gray, istražuje tamnu estetiku u skladu s održivošću. Gray ističe šokantne statistike o tekstilnom otpadu te se bori protiv konzumerističke kulture brze mode: „Tekstilna industrija godišnje proizvodi preko 92 milijuna tona otpada”, upozorava Gray, ističući važnost alternativnih ali trajnih odjevnih komada.
U ekskluzivnom intervjuu, Ivona Gray izražava svoje stavove o održivoj modi. Poziva na usporavanje i izražavanje jedinstvenog stila ističući da je svijest o održivoj modi nedovoljno zastupljena. Na pitanje o sporoj modi, Gray ističe da je ona budućnost te da se globalna modna industrija treba prilagoditi njenim standardima. Naglašava važnost edukacije javnosti o održivosti i potrebu za promjenom u poslovanju vodećih modnih proizvođača. Skreće pozornost i na potrebu uvođenja penala za neodržive proizvode u modnoj industriji. Gray podržava inicijativu te ističe potrebu za usmjeravanjem sredstava na razvoj novih tehnologija i poboljšanje radnih uvjeta, a na pitanje o sprečavanju proizvodnje odjevnih predmeta koji završavaju na otpadu, Ivona predlaže da se reorganizira poslovanje vodećih modnih proizvođača i da se promijene zakonski uvjeti. Kada je riječ o pojedincima koji se bave održivom modom u Hrvatskoj, Ivona ističe nedovoljnu svijest te poziva na promjene na globalnoj razini i naglašava važnost podrške javnosti.
Nakon razgovora s Ivonom te pogledane izložbe, možemo sa sigurnošću reći da održiva moda nije samo trend, već kultura koja poziva na odgovornost prema okolišu, očuvanje tradicije i umjetničku inovaciju. U svijetu gdje brza moda diktira tempo, brendovi poput Dade i Dunde, Salicule i Darkone predstavljaju svijetlu točku održivosti u modnoj industriji pozivajući na usporavanje.